kaWan...

Saturday 15 February 2014

Subjek dipelajari bagi B.Sc. (Dietetics)

Assalamualaikum..

Ramai tertanya-tanya..kalau pilih course Dietetik ni, belajar apa je?
Pasal pemakanan? Ye la pemakanan..tapi macam mana..
Ke belajar memasak semata?


Ini merupakan senarai subjects yang boleh dikategorikan sebagai basic knowledge untuk Dietetik dan Sains Pemakanan. Subjek-subjek ini belajar semasa 1st year basically.


Dan yang ini pula, subjek-subjek yang agak penting nak topup knowledge mengenai pemakanan dari segi physiology,anatomy, human genetics dan lain-lain. Nak jadi Dietitian ni,kena la tahu pasal tubuh badan manusia, fungsi, macam mana berfungsi, kenapa bahagian tu berlaku penyakit ni..ha.. Mostly semuanya berkaitan dengan Biology. Chemistry cuma ada untuk subjek Biochemistry.


Hah, bagi yang tertanya-tanya.. subjek memasak apa yang Dietetik akan belajaq. Ni dia..Food Preparation tu subjek basic untuk masak-masak. Then baru akan proceed dengan Food Experiment dan Foodservice Management.


Last sekali..inilah dia subject yang penting untuk Dietetik. Subjek core yang memang perlu, kena, harus, mesti tahu dan reti nak apply.

Nak tahu setiap subjek ni belajarnya macam mana? Mohon apply B.Sc. Dietetics ye..baru tahu. Dan ditekankan di sini, subjek yang dipamerkan ini khususnya untuk UPM punya Dietetik. Bagi Universiti lain, mungkin terdapat sedikit perbezaan dan persamaan. Harap membantu. Terima kasih.

1 comment:

  1. Assalamualaikum.Thanks for sharing akak.Sedikit sebanyak dah membantu saya yang brhasrat nak ambik course ni.May Allah ease your journey to be a dietician.Keep updating ye. :D

    ReplyDelete